گیربکس دو کلاچه چیست

گیربکس دو کلاچه چیست؟ ، سیستم انتقال قدرت از نظر نوع تعویض دنده به دو دسته معمولی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند.

در سیستم انتقال قدرت معمولی، راننده با فشار دادن پدال کلاچ و با استفاده از دسته دنده، دنده را تعویض می نماید. در سیستم انتقال قدرت اتوماتیک که با استفاده از یک مبدل گشتاور ( به جای کلاچ ) و یک یا چند مجموعه چرخ دنده سیاره ای، همه کارهای تعویض دنده به صورت خودکار انجام می گیرد. اما سیستم دیگری ما بین این دو سیستم وجود دارد که ترکیبی از بهترین ویژگی های هر دو سیستم را دارا می باشد و آن سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است که به آن، سیستم انتقال قدرت شبه اتوماتیک، سیستم دستی بدون کلاچ یا سیستم انتقال قدرت اتوماتیک شده هم گفته می شود. البته در زمینه ماشین های مسابقه سیستم های شبه اتوماتیک مانند گیربکس دستی متوالی همواره استفاده شده اند اما در ماشین های معمولی تکنولوژی نسبتا جدیدی است.

 

مزایای گیربکس دوکلاچه


• چون DCT به ترتیب یک چرخ دنده را خارج و دیگری را درگیر می کند شوک هنگام تعویض دنده ( shift shock ) کاهش می یابد.
• تعویض دنده تحت نیرو انجام می گیرد یعنی یک جریان قدرت ثابت و پایدار بین موتور و چرخ ها وجود خواهد داشت.
• با توجه به اینکه رفتن به دنده بالاتر ظرف 8 میلی ثانیه انجام می گیرد. پس رانندگان درضمن تعویض دنده یکی از چندین محاسن DCT ها را تجربه خواهند کرد و آن هم شتاب گیری دینامیک و پیوسته آن است.
• کاهش مصرف سوخت

 

معایب گیربکس دو کلاچه


گیربکس های دو کلاچه دارای قیمت های بیشتری نسبت به نمونه های عادی و دیگر مدل های رایج گیربکس ها هستند چرا که هم تکنولوژی بالاتری داند و هم قطعات بیشتری که باعث افزایش قیمت آن ها می شود. این گیربکس ها همچنین پیچیده تر از دیگر مدل های گیربکس هستند که تعمیر آنها را هزینه بر تر می کند و از طرفی چون قطعات بیشتری در آن ها وجود دارد، وزن بالاتری نیز دارند.همچنین تقویت و تیونینگ خودروهایی که دارای گیربکس های دو کلاچه هستند، کمی مشکل تر است و نیاز به تغییر در برنامه تعویض دنده آن ها دارد. هرچند امروزه شرکت های زیادی روز به روز در حال حرکت به سمت استفاده از این نوع گیربکس هستند، اما باز هم تعداد استفاده از این نوع گیربکس نسبت به دیگر نمونه ها، کمتر است که انتخاب را برای خریداران محدود تر می کند.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، سیستم انتقال قدرت از نظر نوع تعویض دنده به دو دسته معمولی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند.در سیستم انتقال قدرت معمولی، راننده با فشار دادن پدال کلاچ و با استفاده از دسته دنده، دنده را تعویض می نماید.