چاپ
دسته: blog
بازدید: 367
موتور چگونه سوخت و هوا را با هم ترکیب می کند

موتور چگونه سوخت و هوا را با هم ترکیب می کند؟، در گذشته وظیفه ترکیب سوخت و هوا را سیستم های مکانیکی بر عهده داشتند.

سیستمی که این کار را انجام می داد کاربراتور نام داشت. اساس کار کاربراتور اثر ونتوری تشکیل می داد. در یک توضیح ساده می توان گفت: که اگر شما تغییر قطری به شکل گلوگاه در یک لوله که سیالی از آن می گذرد ایجاد کنید، سرعت و فشار سیال داخل لوله تغییر می کند. کابراتور با استفاده از تغییر فشار ایجاد شده و از طریق فشار ایجاد و از طریق یک مجرای باریک که به آن ژیگلور گفته می شد سوخت را با نسبت مشخصی با هوا ترکیب می کرد. این نسبت در ایده آل ترین حالت باید مقدار 1 واحد جرم سوخت به 14.7 واحد جرم هوا باشد. به این نسبت ایده آل استوکیومتریک نیز می گویند. اما در واقعیت بهترین نسبت برای کارکرد موتور خودرو عددی در حدود 12.5:1 الی 12.9:1 است. به این نسبت اصطلاحا LBT نیز گفته می شود.

 

نقش ایسیو در ترکیب سوخت و هوا برای احتراق در موتور خودرو چیست؟


اما امروزه وظیفه کاربراتور را کامل به عهده ایسیو خودرو و انژکتورها گذاشته اند. در سال های اخیر آلودگی هوا و مصرف سوخت، تبدیل به دو مشکل اساسی برای خودرو سازان شده است. بر این اساس تمامی خودروسازان به دنبال کاهش آلاینده های تولیدی خودروها و مدیریت بهتر مصرف سوخت در خودروهای خود هستند. با در نظر گرفتن این موضوع و با توجه به اینکه سیستم های کاربراتوری کنترل دقیق و درستی بر روی آلایندگی و مصرف سوخت نداشتند؛ سیستم های انژکتوری با کنترل ایسیو جایگزین آن ها شدند. در سیستم های انژکتوری ایسیو خودرو با دریافت اطلاعات دقیق از وضعیت خودرو از طریق سنسورهای مختلف، دائما در حال تصحیح نسبت سوخت به هوا است.

 

احتراق در موتور خودرو چگونه انجام می شود؟


در موتورهای احتراق داخلی احتراق را با استفاده از گرما به وجود می آورند. در موتور خودرو مسؤل تولید گرما بر عهده شمع خودرو است. جرقه در موتور خودرو باید در زمان مناسبی زده شود، تا مخلوط متراکم شده سوخت و هوا در بهترین زمان و به صورت کامل سوخته شود. وظیفه تنظیم زمان جرقه در خودروهای قدیمی بر عهده دلکو بود؛ که با استفاده از تجهیزات مکانیکی این کار را با توجه به دور موتور انجام می داد. همانطور که می دانید باتری خودرو از نوع 12 ولت می باشد؛ که برای تولید جرقه قدرتمندی که بتواند به خوبی مخلوط سوخت و هوا را محترق کند انرژی لازم را ندارد. به همین دلیل در سیستم جرقه زنی از کوییل استفاده می شود.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، در گذشته وظیفه ترکیب سوخت و هوا را سیستم های مکانیکی بر عهده داشتند. سیستمی که این کار را انجام می داد کاربراتور نام داشت.