پیشرانه هشت‌سیلندر v8 چگونه کار می‌کند و شماره گذاری سیلندرها در این موتورها به چه صورت است؟

پیشرانه هشت‌سیلندر v8 چگونه کار می‌کند و شماره گذاری سیلندرها در این موتورها به چه صورت است؟، موتورهای v8 اکثراً در اتومبیل‌های قدرت‌مند وجود دارند که انواع متداول آن، خودروهای اسپرت، وانت‌ها و شاسی‌بلندها هستند. اتومبیل‌های مسابقه‌ای نیز دارای موتورهای خاص v8 هستند که متناسب با نیاز و سرعت آن‌ها طراحی شده‌اند و برای شتاب سریع‌تر، از طراحی سیستم میل‌لنگ تخت استفاده می‌کنند. پیشرانه هشت‌سیلندر v8 هم‌چنین در حوزه‌های دیگری مانند صنعت هواپیمایی، موتورسیکلت و دریانوردی نیز استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه کار این نوع موتورها آشنا کنیم.

پیشرانه هشت‌سیلندر v8 چگونه کار می‌کند؟

هر یک از سیلندرهای v8 به ترتیب دارای چهار مرحله شامل مکش، فشرده‌سازی، قدرت و اگزوز هستند.

موتورهای v8 با همان اصول اساسی هر موتور چهارزمانه بنزینی کار می‌کنند. ابتدا پیستون هنگام حرکت به سمت پایین، هوا و سوخت را به خود می‌کشد؛ سپس با حرکت پیستون به سمت بالا، هوا و سوخت را فشرده می‌کند. در مرحله بعد، شمع جرقه می‌زند و مخلوط هوا-سوخت را مشتعل می‌کند و پیستون را به سمت پایین حرکت می‌دهد. سرانجام پیستون قبل از اینکه چرخه دوباره تکرار شود، گازهای خروجی را در مسیر بازگشت به بیرون هُل می‌دهد.

در یک v8 engine، این چرخه در هشت‌سیلندر مختلف و در زمان‌های گوناگون اتفاق می‌افتد. با هر 90 درجه چرخش میل‌لنگ یک سیلندر و پس از هر چرخش 180 درجه‌ای، دو سیلندر مشتعل می‌شود.

حال ببینم در این فرآیند سوپاپ چه عملکردی دارد. هوای ورودی از بالای موتور به طرفین سرسیلندر می‌آید، اگزوز به طرفین موتور می‌رود و از دریچه‌های خروجی از سرسیلندر خارج می‌شود. اگرچه دیدن موتورهایی با دو سوپاپ ورودی و دو سوپاپ خروجی معمول است، اما موتورهایی با یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی نیز وجود دارند. شیر بزرگ‌تر، شیر ورودی و شیر کوچک‌تر، شیر خروجی است.

در v8،  از مجموعه سوپاپ با میله‌های فشاری استفاده می‌شود. میله‌های فشاری به میل‌اسبک‌ها فشار وارد می‌کنند تا سوپاپ‌ها باز شوند. میل‌بادامک که در مرکز V قرار دارد، دارای برآمدگی‌هایی است که میله‌های فشاری را به سمت بالا هُل می‌دهد و سوپاپ‌های مناسب را باز می‌کند. به‌طورکلی، میل‌بادامک باعث باز‌وبسته‌شدن سوپاپ‌ها می‌شود.

روش‌های شماره‌گذاری سیلندرها در موتورهای v8

سه روش شماره‌گذاری سیلندر در v-8 نشان داده شده ‌است:

ترتیب احتراق با روش اول:

1 – 8 – 4 – 3 – 6 – 5 – 7 – 2

ترتیب‌های احتراق با روش دوم:

1 – 5 – 4 – 8 – 6 – 3 – 7 – 2

یا

1 – 5 – 4 – 2 – 6 – 3 – 7 – 8

و ترتیب احتراق با روش سوم به شکل زیر است:

1 – 2 – 7 – 8 – 4 – 5 – 6 – 3

در چیدمان نوع مستقیم، هشت ‌سیلندر به صورت عمودی در یک خط قرار می‌گیرند و از میل‌لنگ با بازوهایی که در 90 درجه از یکدیگر تنظیم شده‌اند، استفاده می‌شود. چهار بازوی میل‌لنگ، در صفحه افقی و چهار بازوی دیگر آن، در صفحه عمودی قرار دارند و در نمای جانبی، یک صلیب را ایجاد می‌کنند.