مزایا و معایب موتورهای 8 سیلندر

v8 یک عبارت رایج در صنعت خودرو است؛ پس جای تعجب ندارد که این اصطلاح را شنیده باشید. اما اگر برای نخستین بار است که نام این پیشرانه را می‌شنوید، نگران نباشید! ما در این مقاله به ‌طورکامل در مورد این نوع موتور صحبت می‌کنیم. در مورد موتور، همواره برداشت‌های نادرستی وجود دارد! بنابراین، کسب آگاهی و شناخت بیشتر در مورد مدل‌های مختلف آن، ضروری است. این مورد نه تنها به دانش عمومی فرد کمک می‌کند، بلکه تصویر واضحی از اطلاعاتی که هنگام خرید خودرو موردنیاز است، به او ارائه می‌دهد. در این مقاله ما به بررسی انواع میل لنگ در پیشرانه هشت سیلندر و مزایا و معایب این نوع پیشرانه ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع میل‌لنگ در پیشرانه هشت‌سیلندر v8

میل‌لنگ یک موتور V8 90 درجه به دو شکل است:

  • تک میل‌لنگ (سیستم میل‌لنگ تخت)
  • دو میل‌لنگ (سیستم میل‌لنگ صلیبی)

تک میل‌لنگ

تک میل‌لنگ که به عنوان سیستم میل‌لنگ تخت نیز شناخته می‌شود، میل‌لنگی است که در توسعه اولیه  v8 نقش اول را بازی می‌کرد. میل‌لنگ در این طرح، زاویه‌ای مستقیم (180 درجه) دارد. در حین کارکرد موتور، دو پیستون هنگام حرکت به هم برخورد می‌کنند.

حالت تعادل برای این سیستم استفاده نمی‌شود؛ زیرا میل‌لنگ متوازن است. موتورهای وی 8 که دارای میل‌لنگ تخت هستند، در خودروهای جاده‌ای رایج نیستند. برخی از تولیدکنندگان هنوز هم برای اتومبیل‌های جاده‌ای خود از میل‌لنگ تخت استفاده می‌کنند. با‌این‌حال، برای اتومبیل‌های مسابقه‌ای، طراحی میل‌لنگ‌های تخت عالی است.

دو میل‌لنگ

این پیکربندی، نام خود را از ظاهر خود اقتباس کرده‌ است. اولین و آخرین میل‌لنگ و هم‌چنین میل‌لنگ‌های دوم و سوم در زاویه 180 درجه‌ای از یکدیگر قرار دارند و از انتهای آنها مشاهده می‌شود که میل‌لنگ، شکل صلیب‌مانندی را تشکیل می‌دهد.

به ‌دلیل عدم تعادل میل‌لنگ، از وزنه متعادل برای مقابله با لرزش استفاده می‌شود. میل‌لنگ صلیبی ارتعاشات ثانویه را دو برابر بیشتر از میل‌لنگ تخت ایجاد می‌کند. این ارتعاش، به اندازه نیمی از لرزش یک میل‌لنگ تخت است.

توجه داشته باشید که درج وزنه تعادل در طراحی این موتور، باعث کاهش سرعت می‌شود. طراحی میل‌لنگ صلیبی پیچیده است و ازاین‌رو، در ابتدا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. حتی پس از ارائه طرح پیشنهادی این سیستم در سال 1915 در یک کنفرانس مهندسی خودرو، هشت سال شروع تولید آن طول کشید.

مزایا و معایب پیشرانه هشت‌سیلندر v8

فواید موتور وی هشت به شرح زیر هستند:

  • موتور v8 دارای چندین قسمت جانبی است که باعث می‌شود آن را نسبت به سایر اشکال موتور مقدم‌تر سازد.
  • قسمت‌های مختلف موتور v8 آسان‌تر از موتورهای خطی سازگار می‌شوند.
  • لرزش‌های حداقلی و در نتیجه عملکرد روان‌تر در آن وجود دارد.
  • شتاب بهتری را نیز فراهم می‌کند.

معایب این موتور عبارتند از:

  • پیچیده‌تر از موتورهای شش‌خطی است و در نتیجه، تعمیر آن کمی دشوار است.
  • موتور v8 با سیلندرهای زاویه 90 درجه عموماً به‌دلیل ابعاد گسترده‌ای که دارند، محدود به خودروهای محورعقب (دیفرانسیل عقب) و کامیون‌ها هستند.