خرابی سنسور ناک، خرابی یاطاقان ها و خرابی بلبرینگ و تسمه تایم چگونه باعث ناک زدن یا صدا تق تق خودرو می شوند؟

خرابی سنسور ناک، خرابی یاطاقان ها و خرابی بلبرینگ و تسمه تایم چگونه باعث ناک زدن یا صدا تق تق خودرو می شوند؟، ناک زدن یا صدای تق تق، یکی از اصوات تولید شده در قوای فنی خودروها است که علل مختلفی موجب ایجاد آن می‌شوند. کشف سریع منبع صدا می‌تواند به رفع سریع مشکل کمک کند، هرچند این صدا معمولا به واسطه چند ایراد شناخته شده به وجود می‌آید. بزرگترین مشکلی که موجب ایجاد صدای ضربه یا ناک می‌شود، سوختن ناقص و نادرست بنزین است. هنگامی که یک موتور ناک می‌زند، اعلام می‌کند که شمع‌های آن قادر به احتراق درست و یکباره سوخت نیستند. سوخت پمپاژ شده در سیلندرها به جای آن‌که یکباره اشتعال پیدا کند، در بازه‌های زمانی متوالی و به صورت جرقه‌های کوچک می‌سوزد و زمان‌بندی پیستون را برهم می‌زند. با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از دلایل ناک زدن خودرو آشنا کنیم.

خرابی سنسور ناک

ناک زدن مشکل شایعی در خودروهای مدرن نیست، چرا که زمان‌بندی سیلندرها همواره توسط کامپیوتر کنترل می‌شود و تا حد امکان خطاهای آن کاهش یافته است. همچنین قطعه‌ای به نام سنسور ناک در پیشرانه اتومبیل وجود دارد که برای اطلاع از ناک زدن موتور تعبیه شده است. این سنسور در صورت وجود ناک، آن را تشخیص می‌دهد و با اطلاع‌رسانی به کامپیوتر خودرو در صدد رفع آن بر می‌آید.

خرابی یاطاقان‌ها

تمامی ضربه‌هایی که تاکنون به آن‌ها پرداختیم، مربوط به سیلندرها و اشتعال ناقص درون آن‌ها می‌شوند، اما ناک زدن موتور تنها به این دلیل رخ نمی‌دهد. هنگامی که پیستون‌ها در بالا و پایین موتور حرکت می‌کنند، میل لنگ را می‌چرخانند و قدرت را به دیفرانسیل خودرو منتقل می‌کنند. در این فرآیند انتقال قدرت، قطعاتی به نام یاطاقان نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

یاطاقان‌ها با گذر زمان دچار فرسایش می‌شوند و همین مساله موجب لغزش آن‌ها خواهد شد. کارکرد نادرست یاطاقان‌های فرسوده روی عملکرد میل لنگ و پیستون‌ها تاثیر می‌گذارد و صدای ضربه مانند ایجاد می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که یاطاقان‌ها و قطعات درونی موتور باید همواره در روغن غوطه‌ور باشند، از این رو ایجاد اشکال در کانال‌های توزیع روغن موجب خشک شدن قسمت‌های درونی پیشرانه می‌شود و صدای ضربه مانندی را ایجاد می‌کند. بدیهی است که تعمیر قطعات درونی موتور امری زمان‌بر است و به هزینه قابل توجهی نیاز دارد. 

خرابی بلبرینگ‌ها و تسمه تایم

فرآیند زمان‌بندی پیشرانه‌های درون‌سوز از طریق قطعه‌ای به نام تسمه‌تایم یا زنجیرتایم انجام می‌شود. تسمه‌تایم یا زنجیرتایم نیز همانند بسیاری از قسمت‌های اتومبیل، قطعه‌ای مصرفی است و در بازه‌های زمانی مشخصی باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

تسمه‌تایم روی مجموعه‌ای از بلبرینگ‌ها حرکت می‌کند، قطعاتی متحرک که معمولا از پلاستیک ساخته شده‌اند و با هر بار تعویض تسمه تایم باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. امکان دارد این قطعات پلاستیکی به دلیل فرسایش یا ضرباتی که از سایر قطعات به آن‌ها وارد می‌شود، از جایگاه خود خارج شوند و در نتیجه موجب ایجاد مشکل در فرآیند کاری تسمه تایم شوند. خرابی بلبرینگ‌ها و سپس فعالیت نامنظم تسمه تایم، پیشرانه را با مشکل مواجه خواهد کرد که حاصل آن چیزی جز ناک زدن پیاپی و البته صدای جیر جیر تسمه تایم نخواهد بود.