بررسی سه عامل "سوخت بی کیفیت، مشکل در زمان بندی پیشرانه و مشکل در سیستم سوخت رسانی" که باعث ناک زدن موتور می شوند

بررسی سه عامل "سوخت بی کیفیت، مشکل در زمان بندی پیشرانه و مشکل در سیستم سوخت رسانی" که باعث ناک زدن موتور می شوند، به جرات می‌توان گفت که تمام مالکان خودرو در سراسر جهان روی یک مساله توافق دارند و آن تولید صداهای ناهنجار توسط اتومبیل‌ها است. این صدا‌ها می‌تواند تق تق، صدای جیغ، غرش یا حتی انفجار باشند. شنیدن صدای ضربه زدن یا به بیان دیگر ناک زدن زیر کاپوت خودرو یکی از اصوات مرسوم تولید شده در خودروهای درون‌سوز است که از اتفاقی نه چندان مثبت زیر کاپوت اتومبیل شما خبر می‌دهد. در این مقاله نیز به علت ناک زدن موتور و راه حل‌های آن خواهیم پرداخت، چرا که ناک زدن جزو صداهایی محسوب می‌شود که باید آن را جدی گرفت.

دلایل ناک زدن موتور

باید توجه داشته باشید که پیشرانه‌های درون‌سوز مطابق زمان‌بندی چهار حالته فعالیت خود را انجام می‌دهند و در هر لحظه مخلوط هوا و سوخت در سیلندر‌های مشخصی پمپاژ شده و مشتعل می‌شود، در حالی‌که سیلندر‌های دیگر در حال تخلیه دود ناشی از احتراق مرحله قبل هستند. احتراق ناقص یک سیلندر موجب برهم خوردن رویه کاری کلی سیستم پیشرانه می‌شود و شاهد صدای شنیدن تق تق‌های پشت سرهم از زیر کاپوت خودرو خواهید بود. اما چرا خودرو ناک می‌زند؟ در ادامه نگاهی به دلایل مرسوم ایجاد این مشکل خواهیم داشت.

سوخت بی‌کیفیت

هر پیشرانه‌ درون‌سوز برای فعالیت صحیح و بدون مشکل به سوخت خاصی نیاز دارد و از استاندارد مشخصی پیروی می‌کند که این استاندارد با عدد اکتان مشخص شده است. برای مثال پیشرانه XU7 که در خودروهایی نظیر سمند و پژو 405 مورد استفاده قرار می‌گیرد، به بنزین با عدد اکتان 87 نیاز دارد؛ در حالی این رقم برای پیشرانه مدرن‌تر پژو یعنی TU5 به عدد اکتان 95 می‌رسد. پیشرانه‌های توربوشارژر نیز به علت نسبت تراکم بالاتر، به سوخت‌های باکیفیت‌تری نیاز دارند.

استفاده از سوخت سازگار با موتور اتومبیل شما، موجب کاهش فشار بر پیشرانه می‌شود و وقوع رخدادی همچون ناک را غیرمحتمل می‌کند. هرچقدر عدد اکتان سوخت بالاتر باشد، اشتعال این سوخت یکنواخت‌تر است و جرقه‌های کوچک را ایجاد نمی‌کند. بنابراین اگر متوجه صدای ناک از زیر کاپوت اتومبیل خود شده‌اید، اطمینان حاصل کنید که باک خودرو با سوخت مناسبی پر شده است.

وجود مشکل در زمان‌بندی پیشرانه

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، موتورهای درون‌سوز براساس سیستم چهارزمانه مکش، تراکم، انفجار و تخلیه فعالیت می‌کنند. تمامی این چهار فرآیند در هر سیلندر براساس برنامه‌ریزی جداگانه صورت می‌گیرد. به طور معمول در موتورهای چهارسیلندر خطی که نوع مرسوم مورد استفاده در خودروهای داخلی است، سیلندرهای 1 و 4 با یکدیگر همزمان فعالیت می‌کنند، در حالی‌که رویه کاری سیلندرهای 2 و 3 نیز همزمان رخ می‌دهد.

برنامه ریزی فعالیت تمامی سیلندرها توسط کامپیوتر خودرو کنترل می‌شود و درصورتی‌که خطایی در برنامه‌ریزی کامپیوتر خودرو رخ دهد، شاهد ناک زدن پیشرانه خواهید بود. رفع این خطاها با استفاده از دستگاه دیاگ و کمک مکانیک خبره امکان‌پذیر است. این مشکل معمولا به دلیل عملکرد ضعیف شمع‌ها به وقوع می‌پیوندد؛ بنابراین بهتر است تا نسبت به زمان تعویض شمع‌ها و شستشوی انژکتور حساسیت لازم را داشته باشید.

مشکلات سیستم سوخت‌رسانی

سیستم سوخت‌رسانی در خودروهای درون‌سوز از چند قطعه مختلف تشکیل شده است که در نهایت مخلوط هوا و سوخت را به سمت موتور ارسال می‌کنند. بروز هرگونه مشکل در فرآیند کاری سنسور اکسیژن، پمپ سوخت یا انژکتور می‌تواند موجب ناک زدن پیشرانه شود. این مشکل هنگامی به وقوع می‌پیوندد که به دلیل نقص در سنسور اکسیژن یا انژکتور، هوای کافی در سیلندرها تزریق نمی‌شود و به همین دلیل احتراق ناقص رخ می‌دهد. انفجارهای متعددی که در نتیجه تزریق مخلوط سوخت کافی و هوای اندک ایجاد می‌شوند، یکی از دلایل ایجاد ناک خواهند بود. مشکل نقص سنسور اکسیژن در خودروهای داخلی به خصوص اتومبیل‌هایی که از پیشرانه TU5 استفاده می‌کنند، مشکلی شایع است.