آشنایی با تاریخچه و اصول اولیه پیشرانه های هشت سیلندر

آشنایی با تاریخچه و اصول اولیه پیشرانه های هشت سیلندر، در این مقاله ما به بررسی تاریخچه پیشرانه یا موتورهای هشت سیلندر خواهیم پرداخت. در ادامه اصول اولیه یک پیشرانه هشت سیلندر را بررسی خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تاریخچه پیشرانه هشت‌سیلندر v8

اولین نوع 8 سیلندر در سال 1902 توسط یک مهندس و مخترع فرانسوی به نام «لئون لوواواسور» ساخته شد. وی اختراع خود را ثبت کرد و موتور بنزینی را با عنوان Antoinette نام‌گذاری کرد که در هواپیماها و قایق‌های موتوری مورد استفاده قرار ‌گرفت.

در سال 1904، رنو و سایر تولیدکنندگان اتومبیل، در ماشین‌های مسابقه‌ای خود از  v8 استفاده کردند. در سال‎‌های آینده شاهد بوده‌ایم که سایر تولیدکنندگان نیز از وی هشت برای ساخت وسایل نقلیه خود استفاده می‌کردند.

دراک برای اولین بار در سال 1905 (در تلاش برای شکستن رکورد سرعت جهانی) از پیشرانه هشت‌سیلندر v8 در خودروی خود استفاده کرد. یک سال بعد، شرکت Hewitt Motor یک موتور  وی هشت را روی محصولات خود نصب کرد.

این شرکت مدعی بود که 8 سیلندر تولیدی‌اش بهتر و سبک‌تر از شش‌سیلندر است. نوع هشت‌سیلندر نسبت به نوع شش‌سیلندر، ویژگی‌های بهتری داشت و فضای کمتری را اشغال می‌کرد. آن از میل‌لنگ چهارزمانه استفاده می‌کرد و از یک کاربراتور تغذیه می‌شد. عوارض ناشی از شروع ساخت موتورهای بزرگ، مانع از تولید انبوه نوع هشت سیلندر شد. با‌این‌حال، توسعه استارت‌های الکتریکی بر این چالش غلبه کرد.

اصول اولیه پیشرانه هشت‌سیلندر v8

اندازه موتور معمولاً با تعداد سیلندرهای قرارگرفته در آن تعیین می‌شود. وی 8 نیز دارای هشت ‌سیلندر است. این هشت ‌سیلندر در دو ردیف قرار دارند و در هر ردیف، چهار سیلندر وجود دارد که معمولاً در زاویه 90 درجه و به شکل v هستند. بااین‌حال، برخی از موتورهای v8 از زاویه‌های دیگری مانند 45 درجه، 60 درجه و 72 درجه استفاده می‌کنند.

هشت پیستون، میل‌لنگ مشابهی را هدایت می‌کنند. شماره‌گذاری پیستون‌ها بین ردیف‌ها به صورت متناوب است. اگر پیستون پایین در ردیف سمت راست شماره یک باشد، پیستون در ردیف سمت چپ در همان موقعیت، شماره دو خواهد بود. در ردیف سمت راست، عدد بعدی سه است و به ‌همین ‌ترتیب تا هشت ادامه خواهد داشت. برای یک موتور وی هشت 90 درجه، پیستون در هر 90 درجه چرخش میل‌لنگ، شعله‌ور می‌شود.

هر سیلندر، دارای پیستونی است که به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند تا هوا و سوخت را با هم مخلوط کند. مخلوط احتراق ایجاد‌شده توسط جرقه، باعث فشار رو به ‌پایین روی سیلندر می‌شود؛ در نتیجه، جنبشی ایجاد می‌شود که وسیله نقلیه را به حرکت درمی‌آورد. برای تعادل  v8، وزنه‌هایی روی میل‌لنگ اضافه می‌شوند. این وزنه‌ها ارتعاشات تکان‌دهنده ناشی از حرکت پیستون را تنظیم می‌کنند.

 v8را می‌توان به عنوان دو موتور چهارسیلندر خطی نیز که به ‌صورت ‌مشترک در یک میل‌لنگ عمل می‌کنند، تجسم کرد. این پیکربندی  باعث عملکرد صحیح و روان خودرو می‌شود.